Praca to ważny i nieodłączny element naszego życia, mający na nie ogromny wpływ. Spędzamy w niej większą część dnia. Marie Kondo, autorka kultowej „Magii sprzątania”, w swojej najnowszej książce, napisanej wraz ze Scottem Sonensheinem, przekonuje, że uporządkowane otoczenie wpływa na nasze samopoczucie, pozytywne nastawienie oraz kreatywność. Jako ambasadorka książki „Jak czerpać radość z pracy” wydawnictwa Muza SA w Polsce przygotowałam jej recenzję. Sprawdź, czy jest dla Ciebie i czego się z niej dowiesz. 

Gdy japońska ekspertka w zakresie declutteringu (porządku i organizacji), autorka bestsellerowych poradników w tym temacie (Marie Kondo) i psycholog organizacyjny zajmujący się badaniami nad satysfakcjonującą i radosną pracą (Scott Sonenshein) połączą swoje moce, to nie może powstać nic innego jak kolejna świetna książka. 

Jeśli: 

  • Twoje biurko ugina się pod ciężarem stosu dokumentów, 
  • w skrzynce mailowej znajduje się mnóstwo nieprzeczytanych wiadomości, 
  • Twój terminarz jest napięty do granic,
  • brakuje Ci czasu,
  • masz poczucie, że praca nie przynosi Ci radości, a każdy dzień w niej spędzony wygląda tak samo i zastanawiasz się, co z tym zrobić, 

…to książka „Jak czerpać radość z pracy” jest zdecydowanie dla Ciebie! Dowiesz się z niej, jak uporządkować poszczególne sfery, wpływające na Twoją satysfakcję z pracy.

Brak porządku a stres

Nie wiem, czy wiesz, ale bałagan wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Z badania przeprowadzonego przez naukowców z UCLA, o którym wspominają autorzy książki, wynika, że nadmiar rzeczy w otoczeniu podnosi poziom kortyzolu (hormonu stresu). Czy nie jest tak, że poszukując dokumentów, maili, biegnąc na kolejne umówione spotkanie, denerwujemy się, ponieważ tracimy poczucie kontroli? 

To nie jedyny argument za tym, aby zrobić porządek w środowisku pracy. Okazuje się, że wpływa ono na postrzeganie naszej osoby przez otoczenie. Badania, na które powołuje się Marie Kondo, pokazują, że osoby z uporządkowanym miejscem pracy łatwiej zdobywają zaufanie innych. Postrzegane są jako: 

  • ambitne, 
  • inteligentne, 
  • ciepłe,
  • spokojne,
  • pewne siebie, 
  • przyjazne,
  • pracowite,
  • życzliwe.

Zwycięzcy prawda? Będąc tak postrzeganym, dużo łatwiej o motywację do pracy, dobrą samoocenę, kreatywność, a w konsekwencji sukcesy zawodowe. Też tak chcesz? To czytaj dalej!

Jak czerpać radość z pracy? Zadbaj o te obszary!

Okazuje się, że porządek jest rozwiązaniem wielu problemów, z którymi borykamy się w pracy. Ogarniając chaos, porządkujemy nie tylko przestrzeń dookoła siebie, środowisko pracy i swoje codzienne zajęcia, ale całe nasze życie zawodowe, które zaczyna nabierać celu. Marie Kondo i Scott Sonenshein zwracają uwagę na obszary życia zawodowego, o które potrzebujemy zadbać, by pracować efektywnie, bez frustracji, stresu i czerpać radość z pracy. Ich zdaniem, aby tak było, niezbędne jest uporządkowanie:

  • stanowiska pracy (biurka, szaf, książek, dokumentów, rzeczy różnych i przedmiotów o wartości sentymentalnej),
  • sfery cyfrowej (folderów, kosza w komputerze, pulpitu, poczty elektronicznej, aplikacji w telefonie),
  • czasu (by poświęcać go więcej na zajęcia, które dają nam radość i nie popadać w pułapki nadmiernego zarobkowania, pilności, przepracowania i wielozadaniowości), 
  • decyzji/wyborów (by zrozumieć, które zasługują na Twój czas i energię, które można zautomatyzować, a które są błahe i nie warto ich zbyt długo roztrząsać),
  • sieci kontaktów (w życiu i online, by była ona pełna cennych relacji, które dają radość, osób, z którymi chętnie spędzamy czas i które obchodzi nasz rozwój, sukcesy),
  • zebrań (by uczestniczyć w tych niezbędnych, wynosić z nich realne korzyści i organizować takie, które dają konkretną wartość),
  • zespołów (by poprawić ich komunikację, organizację, produktywność, uczyć się na błędach i umiejętnie rozdzielać zadania, jeśli to nasza rola).

Z książki „Jak czerpać radość z pracy” dowiesz się:

  • jak porządkować krok po kroku wymienione obszary, by nie wracać do bałaganu, 
  • jakie pytania zadać sobie przy porządkowaniu, by z łatwością pozbywać się zbędnych rzeczy,
  • jak zmienić miejsce pracy w miejsce mocy. 

Jeśli czujesz, że Twoje życie zawodowe nie spełnia Twoich oczekiwań, wyobrażeń i zastanawiasz się nad jego zmianą, koniecznie przeczytaj tę książkę. Zmieniając to, na co masz wpływ, możesz na nowo zacząć czerpać radość z pracy. Dostrzegając, że nie możesz zmienić tego, co dla Ciebie ważne, łatwiej podejmiesz decyzję o zmianie miejsca zatrudnienia. Miłej lektury i owocnego porządkowania.

O książce „Jak czerpać radość z pracy” opowiedziałam również w wywiadzie dla Dzień dobry TVN oraz ONET KOBIETA.

Polecam Ci również lekturę artykułu – Jak zacząć te porządki? Czyli odgracanie domu krok po kroku oraz zapraszam do obserwowania moich profili na Facebooku, Instagramie i LinkedIn

Jeśli potrzebujesz wsparcia, zapoznaj się z moją ofertą.

Autorka

Jestem prekursorką declutteringu w Polsce oraz doradcą home stagingu.  Od lat pomagam innym odmieniać wnętrza i uporządkować przestrzeń w domu, by zapanował w nim ład i spokój. Wierzę, że uporządkowanie naszego codziennego otoczenia niesie ze sobą duże pozytywne zmiany nie tylko w domu, ale też w naszym życiu.

Call Now Button